Motto



"Byle człowiek był szlachetny, całą zaś resztę
można zdobyć talentem, wiedzą, rozsądkiem, geniuszem."

Fiodor Dostojewski



Agresja i przemoc

         Gimnazjum jest strukturą systemu edukacji, która gromadzi w swych szeregach młodzież dorastającą, często zbuntowaną. Nieodłącznym problemem wszystkich szkół jest zapobieganie i eliminowanie przemocy i agresji. 
          W ramach programu społecznego „Szkoła bez przemocy" zostało przeprowadzone badanie "Przemoc w szkole 2011". Wyniki wskazują na brak zmian w skali przemocy w szkołach oraz wzrost przemocy werbalnej (wyśmiewanie, wyzywanie, obraźliwe komentarze nt. rodziny itp.), relacyjnej (rozpowszechnianie szkodliwych kłamstw, wykluczanie, odtrącanie). Przemoc materialna (wymuszenia, kradzieże, niszczenie mienia szkoły i kolegów) występują dość często. Nie jest również obca polskim szkołom cyberprzemoc (obraźliwy sms, e-mail, wiadomość gadu-gadu lub na portalach społecznościowych jak Nasza Klasa, Facebook) choć występuje rzadko a jej ofiary często mogą być nieświadome, iż padły ofiarą przemocy.



Zastanawiamy się "skąd u młodzieży tyle złości?". Odpowiedź nasuwa się sama: ogólna brutalizacja życia społecznego, konsumpcyjne podejście do życia,  w efekcie brak pozytywnych wzorców, deficyt autorytetów, czerpanie wiedzy o świecie i nauka zachowań z mediów przesyconych agresją, wreszcie niska kontrola społeczna i wszechobecna wśród młodzieży nuda.  
Agresja wiąże się ściśle z emocjami, dlatego największy problem z jej kontrolą mają małe dzieci oraz młodzież w wieku dorastania (u chłopców silniej niż u dziewcząt ze względu na wzrost testosteronu).

Psycholodzy i pedagodzy wskazują podstawowe przyczyny zachowań agresywnych:
  • Naśladownictwo - głównie zachowań agresywnych rodziców.
  • Niezaspokajanie podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych.
  • Pojawiające się konflikty.
  • Nieadekwatne i niekonsekwentne kary.
  • Wpływ grupy rówieśniczej (tym mniejszy im bardziej prawidłowo funkcjonujący dom i więzi rodzinne).
  • Czynniki chorobowe (gdy agresja wynika z zaburzeń psychicznych).
Czynniki społeczne powstawania agresji i przemocy
  • Upadek wartości rodzinnych.
  • Przemoc w mediach.
  • Deprywacyjny wpływ szkoły (nie zaspokajanie podstawowych potrzeb ucznia).
  • Nieposzanowanie porządku.
  • Komercjalizacja kultury i edukacji.
Czynniki wyzwalające agresję tkwiące w zachowaniu nauczyciela bądź rodzica:
  • poniżające komentarze,
  • ironizowanie,
  • komentarze odrzucające,
  • niezauważanie wysiłku, dobrej woli oraz sukcesów dziecka,
  • pouczanie i poganianie,
  • dyrektywność poleceń,
  • obwinianie i zawstydzanie,
  • bycie zawsze "górą",
  • niesprawiedliwe ocenianie i traktowanie,
  • nierozumienie potrzeb dzieci i mechanizmów ich zachowania,
  • jawna przemoc.

(Strona w przygotowaniu)