Gimnazjum jest strukturą systemu edukacji, która gromadzi w swych szeregach młodzież dorastającą, często zbuntowaną. Nieodłącznym problemem wszystkich szkół jest zapobieganie i eliminowanie przemocy i agresji.
W ramach programu społecznego „Szkoła bez przemocy" zostało przeprowadzone badanie "Przemoc w szkole 2011". Wyniki wskazują na brak zmian w skali przemocy w szkołach oraz wzrost przemocy werbalnej (wyśmiewanie, wyzywanie, obraźliwe komentarze nt. rodziny itp.), relacyjnej (rozpowszechnianie szkodliwych kłamstw, wykluczanie, odtrącanie). Przemoc materialna (wymuszenia, kradzieże, niszczenie mienia szkoły i kolegów) występują dość często. Nie jest również obca polskim szkołom cyberprzemoc (obraźliwy sms, e-mail, wiadomość gadu-gadu lub na portalach społecznościowych jak Nasza Klasa, Facebook) choć występuje rzadko a jej ofiary często mogą być nieświadome, iż padły ofiarą przemocy.
Zastanawiamy się "skąd u młodzieży tyle złości?". Odpowiedź nasuwa się sama: ogólna brutalizacja życia społecznego, konsumpcyjne podejście do życia, w efekcie brak pozytywnych wzorców, deficyt autorytetów, czerpanie wiedzy o świecie i nauka zachowań z mediów przesyconych agresją, wreszcie niska kontrola społeczna i wszechobecna wśród młodzieży nuda.
Agresja wiąże się ściśle z emocjami, dlatego największy problem z jej kontrolą mają małe dzieci oraz młodzież w wieku dorastania (u chłopców silniej niż u dziewcząt ze względu na wzrost testosteronu).
Agresja wiąże się ściśle z emocjami, dlatego największy problem z jej kontrolą mają małe dzieci oraz młodzież w wieku dorastania (u chłopców silniej niż u dziewcząt ze względu na wzrost testosteronu).
Psycholodzy i pedagodzy wskazują podstawowe przyczyny zachowań agresywnych:
- Naśladownictwo - głównie zachowań agresywnych rodziców.
- Niezaspokajanie podstawowych potrzeb fizycznych i psychicznych.
- Pojawiające się konflikty.
- Nieadekwatne i niekonsekwentne kary.
- Wpływ grupy rówieśniczej (tym mniejszy im bardziej prawidłowo funkcjonujący dom i więzi rodzinne).
- Czynniki chorobowe (gdy agresja wynika z zaburzeń psychicznych).
Czynniki społeczne powstawania agresji i przemocy
- Upadek wartości rodzinnych.
- Przemoc w mediach.
- Deprywacyjny wpływ szkoły (nie zaspokajanie podstawowych potrzeb ucznia).
- Nieposzanowanie porządku.
- Komercjalizacja kultury i edukacji.
Czynniki wyzwalające agresję tkwiące w zachowaniu nauczyciela bądź rodzica:
- poniżające komentarze,
- ironizowanie,
- komentarze odrzucające,
- niezauważanie wysiłku, dobrej woli oraz sukcesów dziecka,
- pouczanie i poganianie,
- dyrektywność poleceń,
- obwinianie i zawstydzanie,
- bycie zawsze "górą",
- niesprawiedliwe ocenianie i traktowanie,
- nierozumienie potrzeb dzieci i mechanizmów ich zachowania,
- jawna przemoc.
(Strona w przygotowaniu)